wtorek, 27 listopada 2012

Kultura i cywilizacja Francji

Asia przygotowuje się do konkursu i pyta o książki na temat kultury i cywilizacji Francji. Na rynku znajduje się wiele pozycji, ja opiszę te, które dobrze znam i które mogę polecić z czystym sumieniem.

Pierwsza pozycja to Carrousel  - le monde francophone (+ CD).
Wybrałam tę książkę przede wszystkim dlatego, ze bardzo ciekawie i dość obszernie opracowane są w niej tematy dotyczące świąt i tradycji nie tylko we Francji, ale również w Szwajcarii, Belgii czy Quebecu. Znajdziemy w niej również wiedzę w pigułce na temat literatury, historii, geografii, muzyki, kina (ważne nazwiska i daty). Każde zagadnienie opatrzone jest krótkim ćwiczeniem. Tutaj znajdziecie dokładną listę tematów zawartych w książce.


Przykład z książki "Carrousel" - kliknij, aby powiększyć


Druga pozycja to Civilisation en dialogues (+CD).


Pierwsza część (niveau debutant), w odróżnieniu od Carrouse, skupia się głównie na obyczajach panujących wśród Francuzów. Porusza takie tematy jak: ślub czy PACS, ulubiony zwierzak, posiłki, szkolnictwo, praca (SMIC, RTT, CDD czy CDI), środki transportu, stacje telewizyjne, system zdrowotny, ulubione hobby, etc. Spis treści dostępny tutaj



 


Druga część (niveau intermediaire) porusza nieco poważniejsze tematy. Rozdziały skonstruowane są wokół trzech zagadnień : polityka, gospodarka i sztuka. Spis treści dostępny tutaj.





Każdy rozdział opatrzony jest dialogiem oraz ćwiczeniami (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego).  

Przykładowy rozdział dostępny tutaj

A może ktoś z Was poleci jakieś fajne podręczniki w tym temacie??

11 komentarzy:

  1. Dziękuję bardzo. Jak zawsze jest Pani nieoceniona :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja lubiłem to: Gaston Mauger "Cours de Langue et de Civilisation Française", części od I do III. Jest też podobno czwarta, ale nie widziałem jej na własne oczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że to dość wiekowa pozycja ;)
      Ale czasem klasyczne metody sprawdzają się najlepiej!

      Usuń
  3. Jest jeszcze cała seria "progressif" z częścią poświęconą właśnie kulturze i cywilizacji Francji: «Civilisation progressive du français avec 400 activités» autorstwa Catherine Carlo oraz Marielli Causa, wydawnictwo CLE International. Widziałam poziom débutant oraz intermédiaire, ale prawdopodobnie jest też avancé.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, jeszcze kiedyś znalazłam taką stronę z ćwiczeniami dotyczącymi cywilizacji:
      http://web.cortland.edu/flteach/civ/index.html
      ale uprzedzam, że nie miałam czas sprawdzić czy nie ma tam jakichś błędów..

      Usuń
    2. Ja znam tylko część niveau debutant i muszę przyznać, że jak dla mnie Civilisation en dialogues bije ją na głowę :) Jak Grammaire progressive i Vocabulaire progressif to moje czarne konie, tak Civilisation mnie rozczarowała niestety.

      Usuń
    3. Z tym, że Civilisation en dialogues jest lepsza, to się zgadzam oczywiście ;) podrzuciłam tylko kolejną pozycję

      Usuń
  4. Droga Pani Justyno! Czy mogłaby Pani polecić jakieś książki do nauki francuskiego dla kompletnych początkujących? Obecnie jest wiele różnych podręczników i kursów jednak w większości są one do niczego i trudno jest wybrać coś sensownego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już nie pierwsza osoba mnie o to pyta. Postaram się na dniach przygotować post na ten temat :)

      Usuń