poniedziałek, 27 maja 2013

Rodzajniki - skąd czerpać wiedzę

Rodzajniki to chyba dla nas Polaków największa zmora, jeśli chodzi o naukę języka francuskiego. Ponieważ zagadnienie to nie występuje w języku polskim, jest dla nas dość abstrakcyjne i w dodatku dość złożone. Możemy przebierać w rodzajnikach jak w ulęgałkach. Do wyboru mamy rodzajniki określone, nieokreślone, cząstkowe i ściągnięte. Aby móc poprawnie ich używać, musimy zacząć postrzegać rzeczywistość jak Francuzi. Tylko jak to zrobić?

Jedna z Czytelniczek (Paulina) pyta o książki, które pomogłyby jej w lepszym zrozumieniu tego zagadnienia.

Z mojej strony mogę polecić trzy pozycje (poziom średnio zaawansowany i zaawansowany) :

- Grammaire progressive du français, niveau avancé, rodział 1 - "Articles" : znajdziemy tutaj dość praktyczne zestawienie wszystkich rodzajników + ćwiczenia.

- Grammaire progressive du français, niveau perfectionnement, rozdziały od 18 do 24 : jest to dość nowa pozycja na rynku, bo z roku 2012; znajdziemy w niej bardzo szczegółową i obszerną analizę rodzajników + reguły i ćwiczenia; bardzo polecam! 

- Gramatyka Języka Francuskiego, wydawnictwo Larousse : w tej książce nie znajdziemy ćwiczeń, za to znajdziemy konkretne wyjaśnienia w jakiej sytuacji używać jakiego rodzajnika; dla ułatwienia wszystko opisane jest po polsku.

Mam nadzieję, że i Wy zechcecie podzielić się Waszym doświadczeniem w tej materii i polecicie jakieś ciekawe pozycje. Liczę na Was! :) 

Temat pokrewny :
Jak rozpoznać rodzaj rzeczownika 

Źródło : Internet

15 komentarzy:

  1. Rodzajniki - horror i czarna magia, dla mnie najtrudniejsza część w nauce francuskiego. A czy jest jedna metoda ich nauki? Chyba nie ma, z czasem wchodzą do głowy same, wraz z nauką.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na szczęście są pewne zasady, które mogą nam pomóc w ogarnięciu tego tematu, ale i tak wszystko zależy od kontekstu. W zależności co chcemy przekazać, raz będzie odpowiedni rodzajnik określony, raz rodzajnik nieokreślony, a jeszcze innym razem rodzajnik cząstkowy. I bądź tu mądry :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To nie ksiazka, ale mozna wydrukowac pliki pdf:
    http://www.laits.utexas.edu/tex/gr/

    Rozdzial: DETERMINERS

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest jeszcze seria "Le nouvel entrainez-vous" wydawnictwa CLE International, poziom początkujący i średnio zaawansowany. Sporo ćwiczeń. I "Exercons-nous. Grammaire." od Hachette (mam niveau moyen). Jak ktoś jest zainteresowany to mogę przesłać próbkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie rodzajniki, to tez największa zmora! używam prawidłowo , chyba, natomiast, jak zacznę się głębiej zastanawiać, nie zawsze pokrywa to się z kluczem do ćwiczeń:)czasami mam inne wyczucie kontekstu. I chyba tym się możemy bronic. Oczywiście , jak już mamy opanowane podstawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten kontekst często nas ratuje ;) poza tym, rzeczywiście każdy ma inne spojrzenie na niektóre aspekty. W przypadku rodzajników zawsze opowiadam moim uczniom pewną historię, aby dodać im otuchy.. Otóż gdy napisałam swoją pracę magisterską (po francusku, jak to na filologii) to dałam ją do przeczytania dwóm "nejtiwom". Jaki był wynik? Poprawiali mi rodzajniki w różnych miejscach i na różne sposoby :D

      Usuń
    2. Coś czuję, że będę Cię cytowała na moich lekcjach ;)

      Usuń
  6. ja rodzajniki wprost uwielbialam!! cwiczenia z rodzajnikow byly dla mnie jak lamiglowka. polecam wykonywanie wielu cwiczen na zasadzie wstawiania odpowiedniego rodzajnika w puste miejsce w gotowym zdaniu, a potem sprawdzac z kluczem. i tak, po przrobieniu setek takich zdan kazdy bedzie mial to opanowane. to najlepsza metoda!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba jesteś pierwszą osobą jaką znam, która lubi ćwiczenia z rodzajnikami :) Wariaci są wszędzie :P

      Usuń
  7. Ja w tej chwili nic nie pamiętam z rodzajników, więc ten post jest dla mnie bardzo przydatny :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja polecam też "O francuskim rodzajniku i jego ekwiwalentach" Marii Łozińskiej i Ludomira Przestaszewskiego, to taka cieniutka książeczka, w której jest w s z y s t k o :) niedawno ją odkryłam i płakać mi się chce, że tak późno ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Zaczęłam jakiś czas temu przygodę z J. Francuskim.

      Jak do tej pory szło mi całkiem nie źle,ale napotkałam mur chyba do nie przebicia "Rodzajniki"
      Jest to dla mnie naprawdę coś ciężkiego. Szukam każdego sposobu żeby zrozumieć ten dział. Moje pytanie, Jak dokładnie nazywa się ta książka i gdzie ja znajdę? Dziękuje za odpowiedz

      pozdrawiam

      Usuń
  9. Tak samo w języku angielskim - przedimki są szalenie wrażliwe na kontekst i tylko stała praktyka oraz stały kontakt z językiem pozwalają je opanować. :)

    OdpowiedzUsuń