piątek, 20 września 2013

Gramatyka j. francuskiego od A do...B2 - recenzja

Dzisiaj chciałabym  opowiedzieć Wam o kolejnej książce, dzięki której jeszcze lepiej zgłębicie  tajniki języka francuskiego :D 

Źródło : Internet
Gramatyka języka francuskiego od A do... B2 jest polską adaptacją dzieła Le petit Grevisse. Grammaire française. Jej autorem jest bardzo znany belgijski gramatyk - Maurice Grevisse (zmarł w 1980 roku) - na pewno dobrze znany wszystkim romanistom, szczególnie za sprawą innej jego książki zatytułowanej Le Bon Usage, która od lat stanowi dzieło odniesienia, jeśli chodzi o gramatykę języka francuskiego (!). 

Po tych kilku słowach wstępu, przejdźmy jednak do konkretów, bo na pewno jesteście ciekawi, co kryje w sobie ten ponad trzystu stronicowy podręcznik. Moja odpowiedź jest krótka : wszystko, no dobrze, prawie wszystko ;) 

Część 1 : PODSTAWOWE ELEMENTY JĘZYKA
Jest pewnego rodzaju wprowadzeniem do języka francuskiego. Możemy poczytać w niej o samogłoskach, spółgłoskach, akcentach, elizji, tworzeniu wyrazów (przedrostki, przyrostki), etc. Krótko, zwięźle, bez większego zagłębiania się w tematy.

Część 2 : CZĘŚCI SKŁADOWE ZDANIA
Przeglądając ten rozdział, przypomniała mi się znowu gramatyka opisowa ... rozbiór logiczny zdania, typy zdań, etc. Tylko dla wytrwałych i prawdziwych  fanatyków języka francuskiego;) Myślę, że warto do niego zajrzeć, wkuwając do kolokwium z "opisówki :)


Część 3: CZĘŚCI MOWY (!)
Najbardziej obszerna i według mnie najbardziej interesująca (!), bowiem poświęcona częściom mowy. Zawiera wiele dodatkowych informacji, których nie znajdziecie w zwykłych podręcznikach do gramatyki (!!!).

Oto kilka przykładów :
- liczba mnoga rzeczowników złożonych, np. un pique-nique / des pique-niques, un arc-en-ciel / des arcs-en-ciel
- uzgadnianie kolorów, np. des rubans bleus ale des rubans orange
- uzgadnianie demi, np. une heure et demie ale une demi-heure
- miejsce przysłówka w zdaniu
- dokładne zasady używania czasów, w tym także tych mniej popularnych jak passé simple czy passé antérieur.

Część 4 : ZDANIA PODRZĘDNE
Króciutki rozdział, w którym znajdziemy informacje na temat klasyfikacji zdań podrzędnych (tylko dla wytrwałych) oraz na temat zgodności czasów w mowie zależnej (dla każdego). 

ZALETY KSIĄŻKI - PODSUMOWANIE :
- trudno jest czytać o teorii gramatyki w obcym języku, wersja polska na pewno ułatwi przyswajanie wiedzy z tej dziedziny
- wszystkie niezbędne informacje zebrane w jednej książce
- wiele przykładów, większość również tłumaczona na język polski
- bogate źródło wyjątków (!)
- przystępna cena (więcej TUTAJ)

Książkę polecam wszystkim tym, którzy lubią dywagacje na tematy czysto gramatyczne, szczególnie studentom i nauczycielom. 

Na koniec mały bonus. Pozwoliłam sobie zeskanować dwa fragmenty. Pierwszy o liczbie mnogiej rzeczowników złożonych (dostępny TUTAJ), drugi o zasadach użycia czasu imparfait (dostępny TUTAJ).


Czy ktoś z Was zna już tę pozycję? Czekam na Wasze opinie!


za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Nowela
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czujesz niedosyt?
Zajrzyj na Facebook, Youtube lub Quizlet :) 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

14 komentarzy:

  1. Justynko, mówisz, że czwarty rozdział jest króciutki, ale czy ten temat mowy zależnej jest wyczerpująco i jasno przekazany? Bo zastanawiałam się czy jej nie kupić, tylko zależy mi żeby ten temat był klarownie omówiony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety temat ten został w książce potraktowany bardzo po macoszemu, tylko 1,5 strony. Lepiej sięgnąć po inne źródła. Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. liczba mnoga rzeczowników złożonych to, zdaje się, stały element każdej gramatyki z francuskiego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak pisałam wyżej, chodziło mi o zwykłe podręczniki do gramatyki. Miałam tutaj na myśli np. Grammaire progressive du francais, gdzie mamy ładnie wytłumaczone tworzenie liczby mnogiej, mamy podane wyjątki, ale akurat nic o uzgadnianiu rzeczowników złożonych :) Pozdrawiam!

      Usuń
  3. A czy mogłabyś polecić jakąś książkę z kompletną gramatyką języka francuskiego? Taką dla filologów...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc, czas studiów mam już dawno za sobą, więc nie wiem za bardzo, jakie wymagania stawiają teraz profesorowie studentom, ale zaraz umieszczę apel na FB. Mam nadzieję, że ktoś nam coś doradzi w tej materii :) Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Mam ta książkę od pewnego czasu i powiem szczerze ze na początku ... kompletnie nie rozumialam co w niej znajduje xD dopiero zaczynam naukę języka francuskiego , a po tej książce się zniechęcilam xD no cóż trzeba w końcu się za nią zabrać xP

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że Twoja pierwsza reakcja na ten podręcznik była całkowicie usprawiedliwiona:) Według mnie książka ta dobrze porządkuje zdobytą wcześniej wiedzę praktyczną i uzupełnia ją o bardziej zaawansowane informacje. Na pewno wcześniej czy później jeszcze Ci się przyda:)

      Usuń
    2. Tak , moja reakcja była mniej więcej taka " O jejku co to jest ? To powinnam zrozumieć ? " xD

      Usuń
  5. Witaj :-) chciałam zapytać i równocześnie poprosić o jakieś wyrażenie związane z ''bezdomnymi' jeśli coś takiego funkcjonuje w języku.
    Dziękuję!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm chodzi Ci o jakieś konkretne wyrażenia? wydaje mi się, że niczego specjalnego nie ma, ale mogę się mylić :) proszę o jakąś podpowiedź :)

      Usuń
  6. Co sądzisz o tym? http://allegro.pl/gramatyka-j-francuskiego-platkow-jaworski-i3647663494.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Zainteresowała mnie Twoja recenzja, więc właśnie kupiłam sobie ten podręcznik pod choinkę :) Francuski zaczęłam od komunikacji głównie z materiałów z Internetu plus seria "Progressif du Francais", bo obiecałam sobie zero polskiego przy nauce, ale jak człowiek się już komunikuje, to im więcej się mówi, tym więcej pytań się pojawia o poprawność gramatyczną, więc może dobrze mieć coś takiego pod ręką. Ale zajrzę dopiero w nowym roku jak przywiozę nabytek z Polski.

    Pozdrawiam, Magdalena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie będziesz żałowała zakupu. Ja mam ją stosunkowo od niedawna i sama zaglądam do niej od czasu do czasu, żeby przypomnieć sobie to i owo :)

      Usuń