środa, 1 maja 2013

Słówko dnia: brin de muguet

Dziś Święto Pracy, czyli la Fête du Travail. We Francji związana jest z nim pewna tradycja (une tradition). Polega ona na ofiarowywaniu bliskim osobom gałązki konwalii, czyli un brin de muguet. Według Francuzów kwiat ten przynosi szczęście, jest pewnego rodzaju talizmanem, amuletem, czyli un porte-bonheur. Osoby, które miały okazję spędzić pierwszy dzień maja we Francji, na pewno zauważyły, że konwalie w tym dniu są wszechobecne (omniprésent/e). Nawet przeglądarka Google (un moteur de recherche) ma dziś w swoim logo białe dzwoneczki :) 

Źródło : Internet
   une tige - łodyga
une clochette - dzwoneczek
une feuille - liść

Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat, zapraszam do lektury krótkiego i w miarę prostego artykułu (wersja do ściągnięcia TUTAJ). 

Kliknij obrazek, aby powiększyć
Temat pokrewny:

13 komentarzy:

  1. Szkoda, że w Polsce nie dostaje się dzisiaj konwalii, to jedne z moich ulubionych kwiatów! Niestety do Francji wybieram się dopiero za ponad dwa tygodnie, więc konwalii tak czy owak już nie dostanę :(
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A w jakie rejony Francji się wybierasz?

      Usuń
    2. Paris, Paris :) Niestety tylko na kilka dni.

      Usuń
    3. Tylko i aż na kilka dni:) Baw się dobrze i liczę, że na Twoim blogu pojawią się jakieś wpisy z tej wyprawy.

      Usuń
  2. Ja niestety nie dostałam, ale prawie cały dzień spędziliśmy w zoo i konwalii tam nie było, więc będę sobie tłumaczyć, że to dlatego ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe, nigdy o tym zwyczaju nie słyszałam! W mojej francuskiej rodzinie ani wśród znajomych się tego chyba nie praktykuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to mnie zaskoczyłaś :) Bo tak jak napisałam wyżej, konwalie są wtedy wszędzie : supermarkety, kwiaciarnie a nawet na ulicy można kupić gałązkę od jakiegoś dziecka lub miłej starszej pani :) Koniecznie poluj na konwalie w przyszłym roku :D

      Usuń
  4. Czy w tekście o tych jakże pięknych kwiatuszkach nie powinno być "veillez" w trybie rozkazującym zamiast w bezokoliczniku? ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie na wsi wszystko pozamykane i pada, a konwalie widziałam jedynie u sąsiada za płotem ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Un mnie ściąga po polsku ;)
    http://grugrubleble.com/index.php/dzien-konwalii/

    OdpowiedzUsuń