piątek, 13 lutego 2015

Słówko dnia : paraskevidékatriaphobie

Nie wiem, czy jest to najdłuższe francuskiego słowo, ale na pewno niczego mu nie brakuje :) La paraskevidékatriaphobie, inaczej la phobie du vendredi treize to paniczny lęk przed piątkiem trzynastego.

Słowo pochodzi z greki :
paraskevi  - vendredi  
decatreis - treize 
phóbos - peur

W tym roku, w kalendarzu pojawią się aż 3 piątki trzynastego : dzisiaj (luty), w marcu i w listopadzie. Jest to dość wyjątkowa sytuacja, która powtórzy się dopiero za 11 lat, w 2026 roku!

Źródło : Internet

Mam nadzieję, że nie jesteście przesądni (superstitieux / superstitieuse) :)

Oto kilka innych przesądów (une superstition), które przynoszą pecha (porter malheur) (plik do ściągnięcia TUTAJ) :

Archiwum własne

Przesądy przesądami, ale uważajcie dziś na siebie :)
Soyez prudents!
Faites attention à vous!

PS Przyznać się! Za którym razem udało Wam się bezbłędnie przeczytać słowo paraskevidékatriaphobie ? :P

5 komentarzy:

  1. Cudowne słowo. Myślałam że z jakimiś insektami ma coś wspólnego.
    Poprawnie przeczytałam za...3 razem. Ale nie powiem, w jakim tempie. Było to raczej sylabizowanie i nie wiem, czy uda mi się powtórzyć w innej wersji. ;)
    Nawet dłuższe anticonstitutionnellement o niebo łatwiej wymówić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Justyna, podziwiam za umiejętność artykulacji tego słowa! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam w miarę płynnie za trzecim razem ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za info! Nie znałam tego słowa ;).

    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń