czwartek, 30 stycznia 2014

O tym jak się "zdradza" po francusku

Od kilku tygodni francuska prasa nie może "otrząsnąć się" po skandalu w Pałacu Elizejskim (le Palais de l’Élisée). François Hollande zdradził swoją długoletnią partnerkę - Valérie Trierweiler z aktorką Julie Gayet. Pewnego dnia tak bardzo śpieszyło mu się do ukochanej, że przyjechał do niej samotnie na skuterku, a że krew w żyłach krążyła mu szybciej niż zazwyczaj, nawet nie zauważył kryjących się po krzakach paparazzi ;) Prawda wyszła na jaw i pierwsza dama poszła na dobre w odstawkę...


Z tej okazji, przesyłam Wam prosto z Pałacu Prezydenckiego kilka "niewiernych" słów i zwrotów :)


tromper qqn = zdradzać 
commettre un adultère = dopuścić się cudzołóstwa
l’infidélité - niewierność
infidèle = niewierny/ niewierna

Le Président de la République a trompé sa compagne.
Il a commis un adultère.
La première dame lui pardonnera-t-elle son infidélité?

cacher son jeu = ukrywać swoje zamiary 
mentir à qqn = kłamać, okłamywać
un amant = kochanek
une maîtresse = kochanka
faire l'amour = kochać się, uprawiać seks
en cachette =  w ukryciu, potajemnie
 prendre qqn en flagrant délit - przyłapać na gorącym uczynku
avoir une aventure = mieć przygodę, romans
avoir une liaison / une relation  amoureuse = mieć romans

Hollande cachait bien son jeu.
Il mentait à sa compagne. 
Il voyait sa maîtresse en cachette
où ils faisaient l'amour. 
Mais un jour, la presse l'a pris en flagrant délit
et a découvert qu'il avait une liaison.


 découvrir la vérité = odkryć prawdę
se séparer de qqn = rozstać się z kimś 

Quand la première dame a découvert la vérité, 
le Président s'est séparé d'elle.

FIN


 
Listę słówek z tego wpisu dostępna w mojej klasie Quizlet (darmowy program do nauki słówek, instrukcja TUTAJ) lub do ściągnięcia w formacie PDF TUTAJ


------------------------------------------------
TEMATY POKREWNE
------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czujesz niedosyt?
Zajrzyj na Facebook, Youtube lub Quizlet :) 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

12 komentarzy:

  1. Hahaaa, tak myślałam kiedy pojawi się ten post :) Justyno, jak z perspektywy mieszkania we Francji oceniasz czy większość Francuzów jest taka kochliwa? Są niestali w uczuciach? Swoją drogą to trochę "podziwiam" prezydenta, że w takim wieku jeszcze stać go na takie porywy serca i stawia na zauroczenie ( bądź miłość ) wbrew wszystkiemu. Pozdrawiam Basia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie taki Francuz kochliwy, jak go malują ;) Pokolenie francuskich trzydziestolatków z prowincji jest bardzo grzeczne. Jak to wygląda w pozostałych przedziałach wiekowych, niestety nie wiem. Co do Hollande'a.... Cóż, władza od zawsze była "sexy" ;) Nie pierwszy i nie ostatni prezydent, który ma kochankę. Tylko temu akurat zabrakło sprytu i przyzwoitości ;)

      Usuń
    2. Chcę opowiedzieć światu o wspaniałym człowieku, doktorze Agbazarze z AGBAZARA TEMPLE, który wniósł radość do mojego małżeństwa po 2 latach rozwodu z mężem i czwórką dzieci. Zrobiłam wszystko, aby przywrócić ich do mojego życia, ponieważ bardzo ich kocham tak bardzo, że w zeszłym miesiącu przyjaciel przedstawił mnie rzucającemu zaklęcia, który zrobił wszystko duchowo i sprowadził je z powrotem w ciągu 48 godzin, teraz jesteśmy razem i szczęśliwi jeszcze bardziej niż wcześniej. Możesz skontaktować się z tym wspaniałym rzucającym zaklęcia, aby rozwiązać własne problemy w związku, za pośrednictwem poczty elektronicznej, tak jak ja to zrobiłem na: ( agbazara@gmail.com ) LUB zadzwoń pod numer +2348104102662

      Usuń
  2. Cóż za pomysłowy wpis :D
    'Tromper' to ciekawy czasownik, ma dwa różne znaczenia, na początku znałam go tylko jako 'mylić się', a jednak w kontekście spraw sercowych też można się nim posłużyć :)
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  3. la premier dame ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak mi tylko przyszło do głowy, że biedni Ci Francuzi. Lewa strona sceny politycznej robi takie cuda, że pozostaje w alternatywie tylko prawica, która...no cóż. Jeszcze przed skandalem ze Strausem - Kahnem mój kolega mi powtarzał, że to jedyna osoba, która się naprawdę nadaje na prezydenta Francji. Po fakcie, no cóż, nawet bez tych wszystkich numerów Hollande był uważany za bardzo złego prezydenta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, jak to mówią : jaki naród, taki prezydent ;)

      Usuń
  5. Oj zamieszałam, w każdym razie chodziło mi o to, że Francuzi spadli z deszczu pod rynnę...

    OdpowiedzUsuń
  6. :):) To chyba w ramach otrzeźwienia po wczorajszych ewentualnych uniesieniach;);):)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chcę opowiedzieć światu o wspaniałym człowieku, doktorze Agbazarze z AGBAZARA TEMPLE, który wniósł radość do mojego małżeństwa po 2 latach rozwodu z mężem i czwórką dzieci. Zrobiłam wszystko, aby przywrócić ich do mojego życia, ponieważ bardzo ich kocham tak bardzo, że w zeszłym miesiącu przyjaciel przedstawił mnie rzucającemu zaklęcia, który zrobił wszystko duchowo i sprowadził je z powrotem w ciągu 48 godzin, teraz jesteśmy razem i szczęśliwi jeszcze bardziej niż wcześniej. Możesz skontaktować się z tym wspaniałym rzucającym zaklęcia, aby rozwiązać własne problemy w związku, za pośrednictwem poczty elektronicznej, tak jak ja to zrobiłem na: ( agbazara@gmail.com ) LUB zadzwoń pod numer +2348104102662

    OdpowiedzUsuń