niedziela, 29 listopada 2015

Kochanie, co mi kupisz pod choinkę?

Za kilka dni mikołajki (których prawie w ogóle nie obchodzi się we Francji - więcej TUTAJ), później Boże Narodzenie - czas kupowania prezentów, główkowania co komu podarować, biegania po centrach handlowych i katowanie się piosenką Last Christmas ;) Na szczęście macie mnie!



Oto lista prezentów dla każdej frankofonki i frankofilki (przepraszam za ten przejaw szowinizmu ;)) Dzięki niej oszczędzicie czas i nerwy ;) Wystarczy zamówić przez Internet! 


1. DLA FASHION VICTIM 
- bluzeczka w marynarskie paski (une marinière), która bezapelacyjnie kojarzy mi się z Francją; sama mam jej kilka modeli w szafie - w końcu paski paskom nierówne; do kupienia prawie w każdej sieciówce; mikołaje z zasobniejszym portfelem mogą zajrzeć do francuskiego sklepu Le petit Bateau; do tego czerwona szminka (un rouge à lèvres) i mamy zestaw idealny!
- poradnik stylu prosto z Paryża, czyli książka Bądź chic! Tajemnice kobiecej garderoby (Wyd. Literackie); idealna dla osób, które szukają własnego stylu lub chcą go nieco odswieżyć lub uprościć (więcej TUTAJ)


2. DLA FANKI PARYŻA 
- plakat (un poster) z napisem Paris od firmy babafu.pl (mam od nich dwa plakaty, więc mogę potwierdzić ich bardzo dobrą jakość) lub z widokiem na Paryż od firmy 4rooms na Dawandzie
- bardzo nietypowy przewodnik (un guide) po Mieście Świateł, czyli książka Mój Paryż, Moja Miłość (wyd. Pascal) jest to pozycja bardzo eklektyczna, bowiem oprócz informacji turystycznych zawiera również wątki autobiograficzne, anegdoty, przepisy kulinarne czy analizę francuskiego społeczeństwa; miałam przyjemność przeprowadzić z jego autorką wywiad dostępny TUTAJ

3. DLA MELOMANKI
- płytę (un disque / un CD) Michała Bajora Od Piaf do Garou otrzymałam na mikołajki dokładnie 4 lata temu od jednej z uczennic (dziękuję Ci Doroto :)); płyta jest po polsku a teksty piosenek z francuskiego tłumaczył Wojciech Młynarski, który zrobił to według mnie fe-no-me-nal-nie! namiastka jego talentu na przykładzie piosenki Joe Dassin Et si tu n'existais pas do wglądu TUTAJ
- seria La vie est une chanson to już wręcz klasyka; jej pierwszą cześć (jeszcze na kasecie - une cassette) dostałam ponad 10 lat temu od rodziców; płyty z tej serii zabiorą Was w podróż po muzycznych zakątkach Francji z różnych epok

4. DLA MŁODEJ LUB PRZYSZŁEJ MAMY
ok, wiem, że te prezenty są bardziej dla pociechy niż dla samej mamy, ale nikt nie wie lepiej niż Matka Polka, że szczęście dziecka jest zawsze na pierwszym miejscu ;) 
- kultowy gryzaczek (un jouet de dentition) francuskiej firmy Sophie la girafe, która działa na rynku od ponad 50 lat!!! każdy francuski niemowlak taką posiada! 
- typowa francuska przytulanka (un doudou), czyli kawałek miękkiego materiału, który najczęściej ląduje w buzi maleństwa, gdzie jest ssany, gryziony, ogólnie poniewierany na wszystkie możliwe sposoby ;) 

5. DLA PIOTRUSIA PANA W SPÓDNICY
- Przygody Mikołajka najlepiej w oryginale i z Bożym Narodzeniem w tle; polecam część Le Petit Nicolas C'est Noel - fragment do ściągnięcia TUTAJ;  książki z tej serii znajdziecie w dobrych księgarniach językowych, np. w księgarni Edukator w Krakowie 
- Mały książę również najlepiej w oryginale, by podjąć językowe wyzwanie, o którym pisałam TUTAJ;  dodatkowo można dorzucić notatnik (un carnet) (wyd. Znak), w którym obdarowana osoba może notować słówka z książki :D 

6. DLA KUCHARECZKI
- żeliwny garnek (une cocotte de fonte) francuskiej firmy Chasseur lub le Creuset; ostrzegam sumiennie, że mikołaj wcześniej będzie musiał rozbić bank ;) jest to jednak inwestycja na całe życie! o historii  mojego żeliwnego garnka przeczytacie TUTAJ
A co można ugotować w takim garnku? Na przykład boeuf bourguignon ! A kto robił najlepszą potrawkę z wołowiny? Oczywiście Julia Child :) Idealnym dopełnieniem będzie więc jej autobiografia (l'autobiographie) - Moje życie we Francji (wyd. Literackie). Książka reklamowana jest głównie jako opowieść o Francji i gotowaniu. Dla mnie jest to książka o odwadze (Julia odkryła w sobie pasję do gotowania, będąc grubo po trzydziestce i odważyła się podporządkować jej całe swoje życie; jako pierwsza kobieta ukończyła w latach 50. prestiżową szkołę Cordon Bleu w Paryżu), o wytrwałości (pierwszy tom swojej książki kucharskiej Julia pisała, jeśli dobrze pamiętam, około 10 lat!!!), o miłości (mąż Julii wspierał ją bezwarunkowo) i o spełnieniu zawodowym i sukcesie, który może przyjść w każdym wieku, pod warunkiem, że kochamy to, co robimy (jej książka kucharska poświęcona kuchni francuskiej odniosła ogromny sukces w Stanach Zjednoczonych, a sama Julia prowadziła program kulinarny w telewizji w latach 60.). Dodatkowo polecam film Julia i Julia ze świetną kreacją Meryl Streep. 

Mam nadzieję, że Was zainspirowałam i ułatwiłam trochę życie :) Wybieranie prezentów to czasami prawdziwa zagwozdka i zmora ! Ciekawa jestem co Wy byście chcieli dostać pod choinkę ? O jakim francuskim gadżecie marzycie?? 

----------------------------------------------------

W 80 BLOGÓW DOOKOŁA ŚWIATA

-----------------------------------------------------



Wpis powstał w ramach projektu W 80 blogów dookoła świata. Sprawdźcie, co pojawi się pod choinką u innych blogerów :) Na pewno Was zainspirują i pomogą wybrać oryginalny prezent!
Moje archiwalne wpisy znajdziecie TUTAJ
 
Chiny:
Biały Mały Tajfun - Prezenty dla fana Yunnanu  
Francja:
Madou en France - Francuska wishlista, czyli prezenty dla frankofila  
Francais mon amour - 5 pomysłów na prezent dla miłośnika Francji  
Love for France - Co dać frankofilowi pod choinkę? 
Hiszpania:
Hiszpański na luzie - Prezenty dla miłośników Hiszpanii  
Kirgistan:
O języku kirgiskim po polsku - Pomysły na prezenty dla osób zainteresowanych Kirgistanem 
Niemcy:
Językowy Precel - 3 pomysły na prezenty dla miłośników języka niemieckiego  
Niemiecka Sofa - Prezent dla wielbiciela języka niemieckiego 
Norwegia: 
Pat i Norway - Prezenty, które ucieszą każdego norwegofila 
Rosja : 
Blog o tłumaczeniach i języku rosyjskim - Idealny prezent dla...  
Stany Zjednoczone:
Papuga z Ameryki - 10 prezentów dla wielbicieli Ameryki:
Szwajcaria:
Między Francją a Szwajcarią - Pomysły na prezenty dla wielbicieli Szwajcarii  
Szwajcarskie Blabliblu - Szwajcarskie prezenty świąteczne 
Szwecja: 
Szwecjoblog - Pomysły na prezenty dla miłośników Szwecji  
Wielka Brytania: 
Angielska Herbata - Najlepsze pamiątki z Londynu 
Angielskic2 - Top Naj prezenty dla Anglofila
Angielski dla każdego - Pomysły na prezenty dla fana języka angielskiego
English with Ann - prezenty z UK czyli moja wish-lista
Language Bay - Pomysły na prezenty dla fana Wielkiej Brytanii
English at Tea - Prezenty dla miłośnika Wielkiej Brytanii
English My Way - Czym można uszczęśliwić anglofana? 
Włochy:  
Primo Cappuccino - Jakie prezenty warto przywieźć z Włoch? 
Studia, parla, ama - Co podarowac wielbicielowi Włoch  
Wloskielove - Kilka pomysłów na prezent dla italofila 
CiekawAOSTA  - Nie tylko włoskie prezenty dla miłośników gór


 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czujesz niedosyt?
Zajrzyj na Facebook, Youtube lub Quizlet :) 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

20 komentarzy:

  1. Jaka fajna grafika! Książka "Moje życie we Francji" wydaje mi się być bardzo interesującą pozycją, film widziałam i bardzo mi się podobał :) ale żeliwnym garnkiem też bym nie pogardziła :D

    PS należą Ci się ogromne pochwały za wkład wkładany nie tylko w pisanie bloga, ale także za jego wygląd! Co raz ładniej i jeszcze teraz takie super grafiki! Rewelacja! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Madou! Uczę się w końcu od najlepszych :) Stawiacie, dziewczyny, wysoko poprzeczkę! Przy okazji nauczyłam się obsługi Canvy. Trochę mi to zajęło, ale efekt całkiem fajny.

      Usuń
    2. Teraz na canvie będziesz wymiatać :)

      Usuń
    3. Dobra, teraz już tylko ja zostałam bez grafik.....

      Usuń
  2. chyba mnie przekonałaś do zajrzenia do książki "Moje życie we Francji", która poniewiera się na mojej półce już od jakiegoś czasu :) Film Julia i Julia bardzo mi się podobał ale jakoś w ogóle nie skojarzyłąm go z tą książką! ech! do poprawy! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka jest dość specyficzna. Trzeba lubić czytać o gotowaniu i jedzeniu. Osoby, które liczą na niespodziewane zwroty akcji, zawiodą się :) Sama czytałam ją na raty - przyznaję się bez bicia. Dała mi jednak bardzo do myślenia, a Julia została w pewnym sensie moją bohaterką :) A film uwielbiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej un doudou, rodzaj meski Justyno.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Święta prawda!
      PS Choć une doudou też istnieje :D

      Usuń
    2. Oczywiscie, ale nie w tym kontekscie i nie na tej szerokosci geograficznej ;))

      Usuń
  5. No tak wieczny problem co kupić:) Niby tyle tego jest, a człowiek się stale głowi. "Moje życie we Francji" czytałam. Świetna książka. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mamy podobne odczucia co do tej książki :)

      Usuń
  6. "La vie est une chanson" brzmi bardzo interesująco, chyba już wiem co będę chciała pod choinkę :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj koniecznie znać, jak wrażenia po jej przesłuchaniu :D

      Usuń
  7. Bardzo dobra lista! A teraz kolej na mnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja mam to szczęście , że choc Francja za miedzą , a kraj emigracji też nie obchodzi Dnia Dziecka to .. Polonia organizuje co roku duży Piknik z okazji Dnia Dziecka dla dzieci Pl i noe tylko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super inicjatywa! Trzeba pielęgnować polskie zwyczaje :)

      Usuń
  9. Wybaczcie, że ponarzekam, ale ta żyrafka Sophie to jest kompletny przerost formy nad treścią... Normalny gryzak kosztuje kilka razy mniej a działa dokładnie tak samo... Marketing w czystej postaci :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podzielam Twoje zdanie od kiedy odkryłam, że gryzak produkowany jest w... Chinach :/
      Produkt z taką historią i reklamowany jako francuski powinien być produkowany we Francji.

      Usuń